Arts, Visual Arts
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Danh Vo

Danh Vo is a Vietnamese-born artist. He escaped the Vietnam War with his parents and spent his childhood in Denmark where he studied art. In his work, he tries to broach different  values, such as economy,  spirituality or politics, but never tackles them.
Danh Vo’s art is intellectual and asks the spectator for a strong concentration to identify its subliminal messages.

One of his iconic works, We The People, shows how he manages to create at the same time feelings of closeness and distance with the audience. Closeness because everyone knows what it represents and distance because the public have to decipher its hidden message.
We The People is actually a real-size replica of Auguste Bartholdi’s Statue of Liberty inaugurated in 1886. Danh Vo shows us the paradox between the impressive height of the monument and its actual two-millimeter wide metal surface. “This great emblem is, in fact, undeniably fragile”.

The artist also exhibited chandeliers that were before hanging in the room where were signed the Paris Peace Accords in 1973 to end the Vietnam War. A strong symbolic comes out of this work as if war and massacres still haunted these chandeliers. They were placed in wooden boxes or hung up at a human height, bringing the viewer closer to these objects and their symbolic. The luxuriance of the Hotel Majestic chandeliers fades on the history they carry.

Another of his works is produced on Evian, Coca-Cola and Budweiser packaging cardboards . The latter are left as they are but the letters and logo are covered with gold leaves. This perspective of antipodes materials lead us to wonder on their symbolic and reconsider our environment.

Picture: Villa Medicis

Picture: Villa Medicis

Danh Vo captures history and politics in a reflective way to raise current issues. His work is rich, attractive and intriguing through its staging.


Danh Vo est un artiste d’origine vietnamienne. Il échappa à la guerre du Vietnam avec ses parents et passa son enfance au Danemark où il y fit des études d’art.
Son travail se construit autour de la circulation de valeurs matérielles, économiques, symboliques, spirituelles voire politiques mais sans jamais les attaquer directement. L’oeuvre de Danh Vo est intellectuelle et demande au spectateur une forte concentration pour identifier ses messages subliminaux.

L’une des oeuvres emblématique de l’artiste, We The People, montre comment il créé un sentiment de proximité et de distance avec le spectateur. Proximité car elle parle à tous et distance car le public doit parvenir à déchiffrer son sens caché. We The People est en fait une reproduction en taille réel de la Statue de la Liberté d’Auguste Bartholdi inaugurée en 1886. Ce que nous révèle Danh Vo sur ce monument est son paradoxe entre une taille imposante et une surface métallique de deux millimètres d’épaisseur: « ce grand emblème est, au fond, indéniablement fragile ».

L’artiste expose des lustres auparavant suspendus dans la salle où furent signés les Accords de Paix de Paris en 1973 mettant fin à la guerre du Vietnam. Une forte symbolique ressort de cette oeuvre comme si la guerre et les massacres hantaient encore les lustres. Ils sont placés dans des caissons de bois ou suspendus à hauteur humaine, rapprochant le spectateur de ces objets et de leur symbolique. La luxuriance des lustres de l’Hôtel Majestic s’estompe sur l’histoire lourde qu’ils portent.

Une autre de ses oeuvres est produite sur des cartons d’emballages Évian, Coca-Cola et Budweiser. Les cartons restes intacts mais les lettres et logo sont recouverts de feuilles d’or. Cette mise en perspective de matériaux aux antipodes nous amènent à réfléchir sur leur symbolique et à reconsidérer notre environnement.

Danh Vo s’empare de l’histoire et de la politique d’une façon réflexive pour soulever des problématique actuelles. Son travail est riche, esthétique et intriguant à travers sa mise en scène.

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