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Hiroshi Sugimoto

Hiroshi Sugimoto is a Japanese-born artist known for his work as a photographer. Living between Tokyo and New York, he combines technique and philosophical thought through his photographs, making him an experienced technician. Like the pictures that capture a specific moment, Sugimoto bases his work on the control of temporality to transpose and share his worldview.

Sea of Buddha - Hiroshi Sugimoto

Sea of Buddha – Hiroshi Sugimoto

This 66-year old man makes us think of a wise man, an old alchemist who lurks in his studio without anyone’s knowing. But far from only embodying wisdom, the artist took advantage of the 1970s and their hallucinogenic substances to transform his work. During these hippies years, under the influence of psychedelic drugs, his perception of time and of the outside world evolved, which has determined the imagination in which he draws to produce his works.

One only needs to see his black and white photographs taken with a 8×10 optical chamber to realize a unique virtuosity.
Influenced by conceptual art of the 1960s, we notice in Hiroshi Sugimoto’s work, as he says himself, a will to mix art, science and religion. This brought him to start in the 1978 the series called Cinema. In the latter, he accurately shows us the ability of photography to capture the slow passage of time.

Thus, in “UA Walker Theatre,” Sugimoto places his camera at the top of the room and set it up so the lens remains open during the entire movie. As a result, the final picture is almost ghostly. In the center of the shot the light hits us and brings us to think about the idea of death. However Sugimoto’s photographs are real and make us realize how powerlessness we are faced with the time.

When the photographer recalls her earliest memory, he thinks of the ocean. With this thought, he says becoming aware of his own existence but also of a possible death. This philosophical way of thinking led him to make the series “Seascape”, one of the artist’s best known. In “Aegeon Sea”, the sea appears almost unreal and seems to become a superior entity. Indeed, it is exactly the way Sugimoto said he feels about the ocean.

4- Black Sea Ozuluce 1991

Black Sea Ouzuluce 1991 – Hiroshi Sugimoto

The work of Hiroshi Sugimoto is full of symbols and reflections. It has an undeniable aesthetic that plunges us into a smooth and misty world and gives us the opportunity to see differently the past, present and future through the lens.


Hiroshi Sugimoto est un artiste japonais reconnu pour son oeuvre en tant que photographe. Partageant son temps entre Tokyo et New York, il mêle technique et pensée philosophique à travers ses photographies, faisant de lui un technicien avisé. A l’image des clichés qui capture un instant précis, Sugimoto base son oeuvre sur la maîtrise de la temporalité pour y transposer et nous faire partager sa vision du monde.  

Cet homme de 66 ans nous fait penser à un sage, à un vieil alchimiste qui se terre dans son studio à l’insu de tous. Mais loin d’incarner uniquement la sagesse, l’artiste a su profiter des années 1970 et de leur lot de substances hallucinogènes pour faire évoluer son travail. Au cours de ces années hippies, sous l’emprise de drogues psychédéliques, sa perception du temps et du monde extérieur évolua et détermina l’imagination dans laquelle il puise pour réaliser ses oeuvres.

Il suffit de voir ses photographies en noir et blanc prises avec une chambre 8×10 pour se rendre compte d’une virtuosité unique.
Influencé par l’art conceptuel des années 1960, on remarque chez Hiroshi Sugimoto une volonté , comme il le dit lui-même,  de mêler art, science et religion. Ces ingrédients l’amenèrent à la série des cinémas commencé en 1978. Dans cette-dernière, il nous montre précisément la capacité de la photographie à capturer le lent écoulement du temps.

Ainsi, dans « U.A Walker Theatre », Sugimoto place sa caméra en haut de la salle  et la programme de manière à ce que l’objectif reste ouvert pendant l’intégralité du film projeté. L’image qui en ressort est presque fantomatique. Au centre du cliché, la lumière présente nous happe et amène à penser à l’idée de mort. Cependant les photographies de Sugimoto sont bien réelles et font réaliser de notre impuissance face au temps. 

Quand le photographe se remémore son plus vieux souvenir, il pense à l’océan. A travers cette pensée, il dit prendre conscience de son existence mais aussi d’une possible mort.  Cette manière de penser philosophique dont fait preuve l’artiste l’amena à réaliser la série “Seascape”, l’une de plus connues de Sugimoto. Dans « Aegeon Sea », la mer apparait presque irréelle et semble devenir une entité supérieure. L’artiste confia d’ailleurs qu’il perçoit de cette façon l’océan. 

L’oeuvre d’Hiroshi Sugimoto est pleine de symboles et de réflexions. Elle possède un caractère esthétique indéniable qui nous plonge dans un monde lisse et vaporeux et nous offre une vision d’un passé, d’un présent et d’un futur transposée de manière complexe dans un art maîtrisé.

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